“Zorg dat de klant in de winkel jouw verhaal snapt”
Max Wiegerink en Barry Kuijlenburg van MB Fashion Agency hebben ruim 20 jaar ervaring in de plus size branche. Ruim zes jaar geleden hebben ze hun krachten gebundeld. Met plus size merken Studio, Etage, Stark, Maxima Fashion, Handberg, Ascari en Zoey. Max: “Barry reisde veel met zijn collecties en ik had een kleine showroom. We zaten aan het plafond van onze capaciteit. Samen bedienen we nu de klanten in onze showroom in het WFC.”
We hebben een goed uitgebalanceerd merkenbestand, dat elkaar bijna niet overlapt. Maxima Fashion is bijvoorbeeld wat klassieker, Stark is gespecialiseerd in broeken, Etage in jassen en Studio en Zoey zijn de wat hippere merken voor een jongere doelgroep. We kennen onze klanten en daar is ons merkenpakket op aangepast. Wil je een goed lopende winkel hebben, dan kijk je verder dan alleen inkopen vanuit je gevoel. Dan weet je wie je klant is, je budget en blijft constant vernieuwen.”
Winkel van de toekomst
Een winkel van de toekomst is Oopz uit Lochem. Gerrianne heeft een duidelijke visie. Zij voert onze merken Zoey en Studio, omdat dit bij haar klanten past. De collectie en stijl in haar winkel kloppen van top tot teen. In de nichemarkt die plus size nog steeds is, zijn er voor stenen winkels enorm veel kansen. Klanten willen de kleding voelen en aanzien, voorzien worden van goede tips. Ons advies: koop minder merken, maar wel beter en dieper in. Achter ieder merk zit een stylingteam. Kleuren, pasvorm en levertijden zijn op elkaar afgestemd. Dat maakt het niet alleen praktischer voor de winkelier, je winkel heeft ook een duidelijke uitstraling. Je kunt niet iedere klant pleasen, maar als de klant weet wat ze kan verwachten. Dat zien we ook bij de winkel van Pasquale van Foxy Brown in Amsterdam. Met haar achtergrond als stylist voor BN’ers, weet ze precies wat ze doet. De merken die ze voert, zijn een verlengstuk van haar idee hoe kleding je uitstraling versterkt.”
Evolutie trends
“Als er één markt constant in beweging is, is dat mode: ieder seizoen begin je op nul. Er is een evolutie gaande in plus size land, het aanbod wordt modischer. Er zijn steeds meer merken die de trends snel volgen, zoals Zoey. Als coltruien hip zijn, dan maken ze die. Het is een van onze beste merken en wordt veel ingekocht. De allergrootste groei zit in de plussize kleding. Naast de plus size winkels, vergroten ook reguliere matenwinkels hun matenaanbod naar 48.”
Meer ingekocht
“We staan altijd op de beurs en staan 100 procent achter de opzet. Zoals de modellen die langs de stands lopen. De laatste keer was het enorm druk en er wordt weer meer ingekocht. Onze Nederlandse klanten, maar ook uit België, IJsland en Finland. Op deze beurs staan we met de voorjaar-zomercollecties 2019. Met zomerse natuur- en pasteltinten beige, oker, roze. Maar ook tomatenrood en vogels- en bloemenprints.”
Beeld: Zoey-wintercollectie 2018