Een serie met de leukste plussize bloggers. Plus size pionier en online journalist bij Omroep Gelderland Hermina de Vries (44), bijt het spits af. Ze startte in 2009 met Wondervol en is een van de meest succesvolle en gelezen bloggers. Met een trouwe Wondervolle Modegroep op Facebook van bijna 6000 leden. Hermina: “Deze groep is pasgeleden overgenomen door Saskia Ritsma en heet nu Curvy Mode Platform Size Diversity. Dat heb ik gedaan omdat de groep bleef groeien, het heel veel tijd kost en ik ook mijn werk bij Omroep Gelderland heb.”
Zelfacceptatie
“Wel blijf ik doorgaan met de Facebook Wondervol Groep. In deze groep gaat het niet over mode, maar wel andere thema’s waar je als volle vrouw vaak mee te maken hebt: zoals stigmatisering, schoonouders die zeggen dat je af moet vallen, werkgerelateerde problemen. Het belangrijkste doel is zelfacceptatie. Ik wil lezers aan het denken zetten en op een andere manier naar zichzelf laten kijken. Daarnaast plaats ik nieuws van de plus size merken en outfitsposts. Maar ook eerlijke en open gastblogs die je raken. Voor mij is het altijd belangrijk geweest om elkaar met respect te behandelen. Deze groepen moeten voelen als een veilige haven.”
Met een missie
“Ik ben Wondervol met een missie begonnen, nadat ik weer het zoveelste dieet had gevolgd en een verleden van afvallen en aankomen achter de rug heb. Daar was ik klaar mee. Opeens kreeg ik het inzicht dat het me niets had gebracht. Ruim 95 procent van de vrouwen komt na een dieet aan en wordt meestal daarna zwaarder. Jojoën is heel slecht voor je lijf. Ik werd bozer en bozer en besloot dat het afgelopen was met diëten. Ik was er zo klaar mee…Ik ging googlen en kwam op Amerikaanse sites waar ik las over fat acceptatie en size emancipation. Een hele andere toon dan ik gewend was dan hier in Nederland, waar volop het ideale figuur en afvallen werd gepredikt. Natuurlijk was het in het begin spannend, om een ander tegengeluid te laten horen dan de doorsnee media die diëten als het hoogst haalbare voorhouden. Met Wondervol heb ik een platform opgericht voor iedereen die zich erin herkent en zichzelf wil zijn. Zonder een opgelegd ideaalbeeld.”
Milder kijken naar je lijf
“Ik ben begonnen een ander geluid te laten horen, om jonge meisjes te waarschuwen niet mijn pad gaan lopen. Dat levert een verstoorde relatie met je lijf en eten op. Wondervol staat voor de emancipatie van de volle vrouw: ‘love your body, love your life’. Leer milder naar je lichaam kijken en beter voor jezelf zorgen, dat is de sleutel. De dieetindustrie belooft je geluk, maar dat krijg je niet. Vrouwen zien een vetrol, knijpen en keuren zichzelf af. Dat doet zoveel met je zelfbeeld. Daarbij zijn we als vrouwen onderling ook niet altijd even lief. We halen elkaar naar beneden. Hoe krachtig zou het zijn, als we met zijn allen de rijen zouden sluiten. Elkaar versterken en niet oordelen.”
Closetsale
“We organiseren af en toe een Shop my closetsale met meerdere bloggers waar kleding verkocht wordt. Dan zijn er wel dames die zeggen: ‘jullie zien er op de foto’s veel slanker uit.’ Ik retoucheer nooit, weet niet eens hoe het moet. Maar ik weet je wel hoe je moet staan en hoe kleding valt. Laat mijn vriend twintig foto’s maken.” Lacht: “Ik heb ooit tig foto’s laten maken met een wikkeljurkje. En geen enkele waar je geen rollen zag. Zelfs niet met corrigerend ondergoed. Daar heb ik een blog over geschreven. Dit is wat het is en dat ik wil laten zien. Ik voelde mezelf fantastisch in het jurkje. Als ik terugblik, is het mooi om te zien dat er inmiddels genuanceerder wordt gedacht over dik zijn en dat er meer tolerantie komt. Ja, natuurlijk heeft het mij ook tijd gekost om mezelf te accepteren. Dat is een proces. Vorig jaar ben ik geïnterviewd voor Vriendin en dat was een heel mooi moment. Ik wil mijn verhaal delen met een zo’n groot mogelijke doelgroep. ”
10 vragen aan Hermina
Grootste stijlicoon of inspiratiebron
“Ik heb niet een specifiek stijlicoon. Ik word door veel mensen en dingen geïnspireerd. Ik ben open minded en iedereen maakt zijn eigen keuzes. Toen ik mijn blog begon, zat ik middenin mijn zelfacceptatie struggle. Nu niet meer. Ik begrijp hoe moeilijk het soms is. Ik doe ook stylingsessies bij winkels en het mooiste daarin vind ik de gesprekken met klanten. Iedereen loopt zijn eigen pad.”
Modeblunder
“Laatst was er in Arnhem een Vintage per kilo beurs . Ik ben gek op kimono’s. Ze passen iedereen, dus mij ook. Ik heb daar tassen vol gekocht en ook een grofgebreid, roze harig vest. De kimono’s stonken bij thuiskomst zo naar mottenballen en die geur bleef hangen ook na verschillende wasbeurten. Overal waar ik ging zitten met dat vest, bleef een soort van haarbal achter. Ik heb alles naar de kledingcontainer gebracht.”
Pas gekocht?
“Mijn zwart,wit, roze bomberjack met vogels van MS Mode. Ik ben erg van de bomberjacks.”
Waar let je op als je kleding koopt?
“Ik kan iets nog zo mooi vinden, als het knelt draagt ik het niet. Advies: koop dan een maat groter. Er is leuke mode genoeg en je hoeft geen concessies te doen. De tijd dat je alleen maar op de mannenafdeling kon slagen voor een jasje is voorbij. Toen ik in 2009 per toeval in een grote maten winkel kwam, was ik zo verbaasd. Alles paste me! Daarvoor kocht ik alles zo goedkoop mogelijk bij VD en H&M, omdat ik pas geld van mezelf uit mocht geven als ik afgevallen was. Ik droeg vooral zwart grijs en donkerbruin. Dat is nu heel anders.”
Budget?
“Heb ik niet, zou eigenlijk wel moeten. Wat ik uitgeef aan kleding verschilt per maand.”
Favoriete winkel?
“Oopz in Lochem. Ze verkopen daar allerlei merken van maat 38-54. Heerlijk shoppen daar. Iedere zomer sta ik met veel plezier een paar dagen in de winkel.”
Designerstuk?
“Een donkerblauwe wollen winterjas van Marina Rinaldi.”
Favoriete kleur?
“Dat wisselt bij mij. Geel is wel favoriet. Verder wissel ik donker met felle en zachte kleuren af.”
Waar zie ik je nooit in?
“Een crop-top. Voor jonge meiden prachtig, maar voor mij met mijn blote witte buik een no-go-area.”
Boodschap aan de mode-industrie?
“Luister iets meer naar je klant. Er is veel onvrede bij vrouwen over het aanbod van grote maten mode. Het is lastig, want de een wil een tuniek over de billen, de ander juist kort. Maar laat het dan niet zien op een zogenaamd plus size model met maat 38. X-Two doet dat geweldig. Hun kleding wordt gefotografeerd op echt volle vrouwen, ze steken hun nek uit en maken hiermee een statement.”
Foto’s: Wondervol